ÜTOPİK VAAD

Abone Ol

ÜTOPİK VAAD

Bütün haber kanalları yerli uçak tanıtımını şu klasik cümlelerle yapıyordu; 

“Sayın seyirciler bir rüya daha gerçek oldu.Türkiye’nin ilk yerli yolcu uçağı için kritik bir viraj daha dönüldü”

Havacılıkta virajı  döndüğümüz yıl 2015 ‘di.

“Uçakların ilki 2019 yılında Türkiye semalarında uçacak” diyerek devam etti haber.

Tanıtım toplantısına dönemin Başbakanı Ahmet Davutoğlu katıldı. Açılışı coşku dolu sözlerle yapmıştı. 

“ Sadece yolcu uçağı olarak değil, askeri nakliye uçağı, VIP uçağı, ambulans uçağı olarakta kullanılabilecek kapasite de “dedi. 

TRJ 328, 32 yolcu kapasiteliydi. TRJ 628 ise en fazla 70 yolcu alabiliyordu.

Uçak Dorneir ‘dı.

Gazeteler ; “Dışarıya bağımlı olmayacağız artık” diye başlık attı. Uçağı üretip ,dünyanın her noktasına gönderecektik. 

 Televizyonlarda ise; “Ülkemiz prestij kazanırken , ekonomimiz kalkınacak , O gökyüzünde bir Türk” reklamları yayımlandı.

“Türk mühendisleri yerli uçağı yapmak için kolları sıvadılar, uçakların tasarımı ve teknik alt yapısı tamamlandı” denildi. Hayranlıkla izliyorduk...

Ekranlarda Türk Hava Yollarının Boing 777 uçağının görüntüsü ile Dorneir’ın tanıtımı yapılıyordu. Ara sıra TRJ , ara sıra 777 gösteriliyordu...Pistten süzülerek kalkan 777 iken tanıtımı yapılan TRJ 328 ‘di. Sonuçta ikisi de uçuyordu...

Görüntüdeki uçağın ağırlığı 350 tondu. Fakat bahsi geçen Dorneir ‘ın ağırlığı ise sadece 6 tondu. Biri 32 kişi taşıyordu, diğeri 400 kişi.

Uçağın tanıtımında şöyle dendi;

“Türkiye silah alan, uçak alan, tren alan veya teknoloji alan bir ülke olma katagorisinden çıkıp bir kaynak ülke haline gelecek .“ 

Uçak Almanlarındı ve maliyeti fazla geldiği için 2017 yılında proje iptal edildi. Hâlâ Türk Hava Yolları Fransa ‘dan Airbus satın alıyor. Oysa mühendislerimiz 2015 den beri kolları sıvalı bekliyordu...Havacılık tarihine bir adım atmıştık, virajı dönmüştük fakat adımı geri çektik, viraja U dönüşü yaptık.

Aklıma gelmişken Marmaray da kullanılan trenleri  de Güney Kore’den almıştık. Projeyi Mitsubishi Elektrik hizmetleri tamamlamıştı. Delme tünel, batırma tüp , montaj ve bütün sistemleri Taisei Corporation yani Japon’lar yapmıştı. Dışarıya bağlı olmak kimdi... Patatesi bile dışarıdan alan biz.

Uçak tanıtımından 2 yıl sonra baskın genel seçim oldu. Geçen sene yerli ve milli arabamız parantez içinde İtalyan tasarımlı parantezi kapatıyorum TOGG ‘un tanıtımı yapılmıştı. Umarım istikbâli iptal edilen uçağa ve yapımı 20 yıl süren tren hattına benzemez. Geçmişte Çiller herkese bir ev bir araba anahtarı vaad etmiş , hatta her mahallede yüz trilyoner olacak demişti. Ütopik vaadlere gülmekten başka bir şey yapamıyoruz. Semalarda bize ait uçak da göremiyoruz ama gerçekleşmeyen vaadleri hemen unutuyoruz.

Balık da yetersiz hafıza, biz de sabır tükenmez...

EVRİM TOK