Kahramanmaraş'ta meydana gelen ve 11 ili vuran şiddetli depremler sonrasında 50 bine yakın vatandaşımız hayatını kaybetti. Bu deprem felaketi sonrasında Marmara Denizi'nde beklenen ve başta İstanbul olmak üzere Marmara Bölgesi'nin tamamını etkileyecek deprem hakkında endişeler biraz daha arttı. Deprem endişesiyle yaşayan İstanbullu vatandaşlar, konutlarının yanı sıra İstanbul'daki birçok yapının da deprem riskini merak ediyor.

ULAŞIMIN BEL KEMİĞİ KÖPRÜLERDE DURUM NE?

Ulaşımda büyük etkisi olan köprüler hakkında depreme dayanıklı olup olmadıklarını sorgulayan vatandaşlar, bazıları için hayal kırıklığına uğradı. Yapılan bir araştırma sonucu Maltepe köprüsünden deniz kabuklarının çıkması İstanbul genelindeki köprülerin güvenliğini sorgulatıyor.

Maltepe'de D100 Karayolu üzerinde bulunan kavşak köprüsü de o noktalardan bir tanesi. Köprünün paslı ve eğrilmiş demirleri, çatlak duvarları ve betonundan ortaya çıkan midye kabukları sonrası İBB'ye şikayet yağdı.

Köprüden çıkan deniz kabukları

"KİRİŞLERİNİN AŞAĞIYA DÜŞTÜĞÜ DURUMLAR OLDU"

İstanbul Teknik Üniversitesi Yapı Malzemeleri Laboratuvarı Sorumlusu İnşaat Mühendisi Prof. Dr. Hasan Yıldırım, Gölcük depreminde viyadüklerin üzerindeki köprülerin kirişlerinin düştüğünü belirterek, "Viyadük gibi gördüğünüz yerlerde köprüler var. Viyadük perdelerinin üzerinde köprülerin kirişleri var. O köprü kirişlerinin üzerinden de taşıtlar geçiyor.

Deprem salınımları olduğunda zaman viyadüklerin üzerindeki köprülerin kirişlerinin aşağıya düştüğü durumlar oldu. Bu düşmeler olduktan sonra buralarda önlem almak için çalışmalar yapıldı. Bu köprü kirişlerinin kenarlarına yerinden kaymasın düşmesin diye çelik profiller ile kayma önleyici eleman montajı yapıldı. 99 depreminde bu kirişlerin bir kısmı yerlere düştü, mesnet dediğimiz kirişlerin oturduğu yerler aşağıya düştü. Kırılma olmadı, deprem salınımında kirişler aşağıya düştü. Bu olayların yaşanmaması için kirişlerin tutturulması gerektiği için önlemler alındı" dedi.

"BİRÇOK KÖPRÜDE BENZER GÖRÜNTÜLER"

İşe gitmek için burada her sabah toplu taşıma beklediğini belirten Fatma Akçay, “Felaket, hiç iç açıcı değil. Bir çoğunda var. Anadolu yakasında birçok köprüde böyle görüntüler var. Daha duyarlı olmaları lazım. İnsan canının bu kadar ucuz olduğunu düşünmüyorum" dedi. Can Uzun, “Görüldüğü gibi bir şey anlatmaya gerek var mı? Yıkık, yakında çöker zaten bir şey demeye gerek yok" diye konuştu.

paslı demir

BOĞAZLARDA DURUM NASIL?

Yaklaşık 15 yıl önce yapılan çalışmalara göre 15 Temmuz Şehitler Köprüsü, depreme en dayanıklı yapı. Köprü, 7.7 şiddetindeki depreme dayanıklı hale geldi. 15 Temmuz Şehitler Köprüsü ile Ortaköy Viyadükleri, Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından 7.7 şiddetindeki depreme dayanıklı hale getirme çalışmaları sonlanmak üzere. 15 Temmuz Şehitleri Köprüsü’ne deprem sırasında köprünün viyadüklere çarpmasını önleyecek enerji sömümleme aletleri monte edilirken, Ortaköy Viyadükleri’nin de kolonları 50 santimetre daha genişletildi ve viyadüklerin kiriş/kolonları özel bir teknik ile birleştirildi.

Mühendis Shura, Ortaköy Viyadükleri’nin ayaklarını çok ince ve yetersiz bulduklarını belirterek, “Köprünün deprem sırasında viyadüklere çarpıp, zarar verme ihtimali vardı. Köprü ve Ortaköy viyadüklerini 7.7 şiddetindeki depremde yıkılmadan kullanılabilecek seviyeye getirdik. Köprü kulelerinin iç bölümlerini çelik panellerle güçlendirerek çalışmayı tamamlayacağız. Kolon ve kiriş güçlendirmelerinde Japonya’daki en üst düzey güvenlik sistemini uyguladık” demişti.