Araç fiyatlarındaki astronomik artış da taksicilerin kabusu oldu. Yeni araç almaları neredeyse imkansız hale gelen taksiciler, eski araçlarıyla hizmet vermeye devam etmek zorunda kalıyor. Bu durum, hem araçların bakımlarında daha fazla masraf yapmalarına hem de müşteri memnuniyetsizliğine yol açıyor.

Yoğun trafik de taksicilerin en büyük sorunlarından biri. Günlerinin büyük bir kısmını trafikte geçiren taksiciler, hem zaman hem de yakıt kaybediyor. Bu durum, taksicilerin gelirlerini doğrudan etkiliyor. Öte yandan, korsan taksi faaliyetlerinin artması da sektördeki rekabeti artırarak taksicilerin gelirlerini düşürüyor.

Taksiciler, sorunlarının çözümü için çeşitli taleplerde bulunuyor. Enflasyon oranına uygun olarak taksi ücretlerine daha yüksek zam yapılması, trafik sigortası primlerinde devlet desteği, korsan taksiyle etkin mücadele, trafik yoğunluğunun azaltılması için gerekli önlemlerin alınması, trafiğe uygun taksimetre sisteminin geliştirilmesi, eski araçların yenilenmesi için destek ve mesleki eğitim programlarının düzenlenmesi gibi talepler öne çıkıyor.

Bedelli askerliğe dev zam: 2025 yılında ne kadar olacak? Bedelli askerliğe dev zam: 2025 yılında ne kadar olacak?

Tasarruf Genelgesi taksicileri nasıl etkiledi?

Yeni gelen tasarrufla ilgili olarak, insanların rahat rahat para harcayamaması bizim işimize de %20-30 oranında bir etkisi oldu. İşlerimizde bir düşüş var. Zaten yaz sezonu, herkes İstanbul’da değil. İstanbul'daki nüfus da azalmış durumda. Müşterilerimize baktığımızda, sonuçta herkes daha dikkatli harcama yapmak zorunda. Hem toplu taşımada hem de takside şu anda gördüğümüz kadarıyla işlerimizde %20-30 civarında bir azalma var.

Ülke ekonomisi hakkında düşünceleriniz neler?

Şu anda enflasyon aşırı derecede fazla. İnsanlar para harcarken doğal olarak düşünüyorlar. Kısa mesafeli işlerimiz daha fazla çünkü uzun mesafeli işlerimiz azaldı. İnsanlar rahat rahat para harcayamıyorlar.

Taksicilere yapılan zamlar yeterli mi?

Taksicilere yapılan zamlar kesinlikle yeterli değil. Ülkede %70-80’e yakın enflasyon var. Memura, çalışan işçiye, emekliye yapılan zamları göz önünde bulundurduğumuzda, bize sadece %16’lık bir zam verildi. Son zamdan sonra indi-bindi ücreti 90 liraydı, 100 TL oldu. Biz bunu düşük buluyoruz, yeterli bulmuyoruz. Çünkü parçacılar kendi zamlarını istedikleri gibi günlük olarak oynatabiliyorlar. Parça fiyatları, ustalık, işçilik, lastik fiyatları ortada. Araba fiyatları çok yükseldi. Şundan iki sene öncesine kadar 180-200 bin liraya araba değiştirirken, şu anda mevcut taksiye çıkarabileceğimiz araç fiyatı en düşük 900 bin ile 1 milyona yaklaştı. Bu durum kolay olmuyor. Zamları yeterli bulmuyoruz. İstanbul’da şu anda en büyük sorun trafik. Günün 3-4 saatini trafikte geçirmek zorunda kalıyoruz. Bunun için de trafiğe uyumlu taksimetre istiyoruz. Trafik bizim belimizi büküyor ve korsan taksiler de İstanbul’da çok fazla, bu durum işimizi zorlaştırıyor.

Zamlardan sonra taksi gönderme oranınızda düşüş yaşandı mı?

Enflasyondan sonra duraklardaki araç sayıları da düştü. Örneğin, daha önce 28-30 aracımız vardı, şu anda 15-16’ya düştü. Bu işi düzgün yapan arkadaşlarımız da enflasyondan etkilendiği için araba değiştiremiyorlar ve mesleği bırakmak zorunda kaldılar. Sonuçta biz de burada araç sayısında eksiklik görüyoruz. Yetişmeye çalışıyoruz ama trafiğin yoğun olduğu saatlerde yetişemiyoruz, telefonumuz çalsa da araç gönderemiyoruz. - Sadık Ahmet Buztaş - Doğan Can Çelenk

Editör: Editör Yazar