İstanbul’da belediyelerin 2022 yılı faaliyet raporları Nisan ayı meclis toplantılarında görüşülüyor. Başakşehir Belediyesi’nin de geçtiğimiz yıl uyguladığı faaliyet raporu bu ayki Meclis toplantısında görüşüldü ve üzerinde hararetli tartışmalar yaşandı.

KARTOĞLU: KAYDA DEĞER BİR ŞEY YOK

Başakşehir Belediyesi CHP Meclis Üyesi Beyzade Kayabaşı, belediyenin 2022 yılı faaliyetlerinin adeta bir ihale cennetine dönüştüğünü ifade ederek; Sayıştay, Başakşehir Belediyesi Başkanlık komisyonu ve CHP grubu denetim komisyonu ile sabit olan raporlar hakkında Başakşehir Belediye Başkanı Yasin Kartoğlu’nun “kayda değer bir şey yok” sözünü hatırlatarak önemli açıklamalara imza attı ve Kartoğlu’na eleştirilerini yöneltti.

Başakşehir Belediyesi CHP’li Meclis Üyeleri Beyzade Kayabaşı ile Zekeriya Tuncay, gazetemize özel açıklamalar yaparak, belediyenin sadece 2022 yılında değil, 2019 yerel seçimleriyle göreve geldiği günden itibaren yaptıklarını detaylarıyla anlattılar.

DSC_0178

“KAYIT DIŞILIK, İHALESİZ PEŞKEŞ VE BİLE BİLE FAİZ YÜKÜ”

Kayabaşı, Sayıştay raporlarıyla da sabit olduğunu söylediği faaliyetler sıralayarak şunları söyledi;

“Başakşehir Belediyesi 2018 ve 2021 Sayıştay raporları 4 yıldır bizim yaptığımız denetim raporlarının tespit ve bulgularına rağmen ısrarla devam edilen ve düzeltilmeyen bulguları sizlerle paylaşmak isterim.

2019 yılında yayınlanan Sayıştay’ın 34 adet bulgu ve tespiti bulunmaktadır. 2021 yılında ise 32 adet bulgu ve tespiti bulunmaktadır. 2021 yılı Sayıştay raporunda önceki rapordaki tespit ve bulguların hiçbiri düzeltilmemişken yine 32 adet daha tespit ve bulgu yeni raporda yer almaktadır.

1- Yıllardır mal ve hizmet alımları, yazılım ve lisans alımlarının ihale ile değil ihalesiz doğrudan giderleştirilmesi.

2- Bu doğrudan alımların bazılarının Elektronik Kamu Alımları Platformu (EKAP) sistemine girilmeyerek kayıt dışı gösterilmesi.

3- Bu kayıt dışı işlemler sonucunda ihalesiz doğrudan alımların bütçeye konulan %10’luk limitin aşılması ve bu bilançolardaki bu konu ile ilgili oransal ve parasal rakamların gerçekçi olmadığı.

4- Kira süresi biten belediye taşınmazlarının ihale yapılmaksızın yeniden aynı kişilere ihalesiz verilmesi.

5- İlan, reklam, çevre temizlik, işyeri açma çalıştırma gibi belediyeye gelir getiren faaliyetlerden tahsilatlarının yapılmaması ve ruhsatsız olan yerlere idarece para cezası uygulamayarak belediyenin gelir kaybına uğratılması.

6- Ambalaj atıklarının toplanması ve değerlendirilmesi hakkını ihalesiz olarak devredilmesi. Bu faaliyetle ilgili belediyemizin bir sürü yatırım ve harcama yapmış olmasına rağmen belediyenin kasasına bu faaliyetlerle ilgili 1 kuruş dahi girmemiştir.

7- Ve en önemlisi vergi primleri, kamuya ait ödenmesi gereken payların zamanında ödenmeyerek bütçeye fazladan ek faiz yükü getirilmesidir. Belediye yıllardır bilançolarında bu alanda borçlu bir belediyedir. Milyarlık bütçeler ile yönetilmesine ve imkana sahip olmasına rağmen, yandaşın ve müteahhidin borcunu peşin peşin ödeyeceksin devlete olan borcunu da ödemeyip faiz yükü yiyeceksin. Sonrasında faize karşıyız diyeceksiniz.

Rakamsal özet şu 46,5 milyon ana paralı borcu yapılandırma yapmışsınız bu yapılandırmanın sonucunda 33,9 milyon faiz yükü almışsınız sonuçta paranız olmasına rağmen ya yapılandırmayı unutmuşsunuz ya da devlete olan borcu borçtan saymadığınızı düşünerek yapılandırmayı da zamanında ödemeyerek yeni bir faiz yükü getirerek kamu zararı oluşturuyorsunuz.

Bu mecliste gözümüzün içine baka bak Sayıştay raporları ile ilgili çok önemli bir durum söz konusu yok deyip sonrada tüm bu zararı, ziyanı ve ehli keyif faiz yükünü önemsiz sayan sayın başkanı da önce Allah’a sonra Başakşehir halkının vicdanına havale ediyorum.”

TAVSİYE KARARLARI DA UMURSANMADI

Beyzade Kayabaşı, başkanlık komisyonundaki tavsiye kararlarının bile uygulanmadığını dile getirerek, “2022 yılında başkanlığın 19. Maddeye istinaden yapmış olduğu açık ihalelerden 56 dosyanın 18 tanesini, 21. Maddeye istinaden yapmış olduğu pazarlık usulü 55 dosyanın 19’unu ve 22. maddeye istinaden yapmış olduğu doğrudan alım 310 dosyasının 86 tanesini ve toplamda 421 tane olan dosya sayısının 123 tanesini oransal olarak da yüzde 29’unu sondaj usulü ile inceledik.

Bu incelemelerimiz sonucunda;

1- Mal ve hizmet alımlarda rekabeti arttırıcı ortam oluşması için fiyat teklifi sayısının arttırılması gerektiği

2- Hem yaklaşık maliyet teklifi veren hem de ihaleye fiyat teklifi veren firmaların aynı olmaması gerektiği

Hiper enflasyonun sorumlusu ne İBB ne de İSKİ Hiper enflasyonun sorumlusu ne İBB ne de İSKİ

3- 21 pazarlık usulü ihalelerde hep aynı firmaların davet edilmemesi dışarıdan başka firmaların da katılımının sağlanması gerektiği.

4- Aynı tür ve çeşit hizmet ve mal alımlarda doğrudan temin usulü yerine katılımın ve rekabetin daha çok olacağı açık ihale yöntemine ağırlık verilmesi gerektiği denetim komisyonumuzca tavsiye edilmiştir.

Gerek Sayıştay gerek muhalefet ve gerekse denetim komisyonunun tavsiye kararlarında hem fikir olsak da uygulamada maalesef tamamen ayrışıyoruz.

Sayın başkanın 2019 yılındaki öngörüsünde 3 milyar 250 milyonla başkanlığını 5 yıl boyunca en iyi şekilde yöneteceğini söyleyip ve planlarına da 20’ye yakın prestijli projeler yapıp şahlandıracağını iddia eden başkan, daha görev süresinin neredeyse yarısında, 5 yıl için öngördüğü bütçenin tamamını sadece 1 yıl içerisinde belediye bütçesine demiyorum sadece ve sadece yandaş müteahhit ve iş adamlarına dağıtmıştır. Üstelik vatandaşın ve bizlerin hafızasında kalan bir tek prestijli bir projesi olmamıştır.

Yaygın bir halk manisinden örnek vererek durumu açıklayan Kayabaşı, “Devasa bütçenin akıbeti aklımıza şu meşhur tekerlemeyi getiriyor; Komşu komşu oğlun geldi mi ile başlayıp inci boncukla devam eden ve yandı bitti kül oldu ile sonlanan, sonrasında kül olan 6,5 milyon litre yakıt, 1 milyar tl’nin üzerinde araç kiralama, milyonluk mevsimlik çiçek ekimi, tonlarca kurabiye ve günü birlik yapılan organizasyon ve kokteyllerle belediye bütçesinin nereye harcandığını ve geriye ne kaldı sorusunun cevabını sizler de bizim gibi yanıp, bitip kül olduğunu görmüş olacaksınız.” dedi.

“MECLİS GRUBUMUZ YOK HÜKMÜNDE”

Sayın başkan değerli meclis üyeleri CHP Başakşehir meclis gurubumuzun 2022 denetim komisyonumuzun yapmış olduğu raporun tespit ve bulgular ise şunlardır;

1- İhale komisyon başkanları, yaklaşık maliyet kurulu ve ihale komisyon üyeleri yıllardır değiştirilmeden aynı kişiler tarafından oluşturulmuştur.

2- En küçüğünden en büyüğüne tüm mal ve hizmet alım işleri yıllardır aynı firmalara ihale edilmiştir.

3- yapılan ihalelere ilgi alaka fazla olmasına rağmen idari şartnamelerdeki kriterlerin açık ve net ifade edilmeyen unsurlarından dolayı ihaleye katılan firma sayısı azalmıştır.

4- İhale komisyonu tarafından bir diğer değerlendirme sistemi olan puanlama yönteminin fiyat eşitliği ortaya çıktığında puanlama değerleri ihaleyi alması istenilen firma lehine artı yönde kullanılmıştır.

5- İdarece hazırlanan teknik şartnamenin şartları dışardan başka bir firmanın katılmasına olanak vermeyecek şekilde hazırlanıp özellikle ihaleyi alan firmalara uygun olarak hazırlanmıştır.

6- Özellikle doğrudan alım ve pazarlık usulü alınan mal ve hizmetlerde kalite, hizmet, marka, kapasite ve firma yeterliliği aranmamış, firmanın faaliyet göstermediği alanlar dışında ürün ve hizmet alımı yapılarak adeta firmalara komisyonculuk hizmeti yaptırılmıştır.

7- Özellikle 19. madde açık ihalelerde sadece ve sadece 1 teklif olmasına ve iptal edilip tekrardan yapılması gerekirken ihale komisyonu tarafından en uygun teklif sebebi ile firmaya ihale teslim edilmiştir.

8- Açık ihalelerde firmalar tarafından her bir ihale için defalarca şikayetler yapılmıştır. Bu şikayetlere açıklayıcı cevaplar verilmemiştir.

9- Yaklaşık maliyet rakamlarının tespitinde aynı firmalardan alınmakta ve bu rakamlar gerçek piyasa rakamlarını yansıtmamaktadır.

10- Fazla iş kalemi olan ihalelerde (biz buna torba ihale diyoruz) adeta yaklaşık maliyet rakamları sanki önce iş verilmiş sonra bu rakamlar çıkartılmış gibi.

11- İhaleyi alan firmaların çoğunun parti teşkilatınızın kademelerinde  yer almış  ve almakta devam eden bürokratlarınız, yöneticileriniz ve yakınlarına ait şirketler olduğu tespitlerimiz içerisindedir.

12- Dosyaların çoğunda hak ediş ödemeleri dosyadan kaldırılmış olup istek üzerine getirilmiştir.

13- Birçok ihalenin bedelleri istenilen firmaya verilebilmek için ihale bedelini en düşük teklifte tutup, sonrasında yüzde 20 hizmet artırımı ile hak edişini fazla ödeyip zararını tölare edildiği görülmüştür.

14- 19. Madde olan açık ihalelerle yapılması gereken alımlar parçalara bölünerek 21.madde  olan pazarlık usulü ihalelere dönüştürülmüştür.

15- Yaklaşık maliyete fiyat teklifi veren firma piyasa değerini yüksek tutup ihalede ya en uygun fiyat teklifi avantajı ile ya da diğer firmaları eşik değer altında bırakarak kendi fiyat teklifinden ihalenin kendisinde kalmasını sağlamıştır. KENT YAŞAM HABER MERKEZİ

Editör: Editör Yazar